Forbrugerrådet Tænk er efter min mening slet ikke den uafhængige vagthund, der arbejder for danske forbrugere, som de udgiver sig for at være.
Forbrugerrådet Tænk mener selv, at de udfører “almennyttigt arbejde”. Det vil de fleste nok opfatte som, at de arbejder til gavn for forbrugerne og ikke til gavn for deres evt. andre sponsorer.
På deres hjemmeside kan man læse, hvem der år for år har støttet deres “almennyttige arbejde”, og det er langt fra kun personlige medlemmer og ikke-kommercielle, ikke-politiske organisationer.
2022-listen omfatter således finansiering fra bl.a. en række ministerier via Trafikstyrelsen, Miljøministeriet, Slots- og Kulturstyrelsen og Socialstyrelsen. Der var bl.a. også penge fra Salling-fonden, der som bekendt ejer Danmarks største detailhandelsvirksomhed Salling Group, der driver bl.a. Bilka, føtex og Netto.
2021-listen omfatter bl.a. Erhvervsministeriet, Salling fondene, Slots- og Kulturstyrelsen, Socialstyrelsen samt Trafik, Bygge og Boligstyrelsen.
Årsberetningen for 2020 indeholder, så vidt jeg kan se, ikke en liste med de organisationer, der har ydet økonomisk støtte. Det er ellers særligt interessant, da Forbrugerrådet Tænk det år havde mange coronarelaterede opgaver inkl. kampagnen “Gode råd under corona”.
Årsberetningen for 2019 indeholder heller ikke oplysninger om sponsorer.
Da både 2022- og 2021-listerne omfattede sponsorer fra ministerier, styrelser og fonde, så er det næppe urimeligt at antage, at også 2019 og 2020 omfattede sponsorer fra ministerier, styrelser og fonde. Det skal ses i lyset af Forbrugerrådet Tænks oplysningsarbejde under coronaen, der ikke omfattede forbrugerrettet, offentlig oplysning om fraværet af videnskabelig dokumentation for effekt, sikkerhed og nødvendighed af coronavacciner, mundbind og nedlukning. Det fremgår tydeligt af deres egen årsberetning for 2020. Det nærmeste, der kommer en smule kritik, er et vagt formuleret brev til Sundhedsministeren om, at vaccinerne skal være videnskabeligt dokumenteret, som der tilsyneladende ikke er blevet fulgt op på, da de markedsførte vacciner netop ikke levede op til de krav, som Forbrugerrådet Tænk selv havde formuleret i deres henvendelse til ministeren. Forbrugerrådet Tænk agerede reelt kommunikationsmyndighed for regeringens coronapolitik uden at varetage forbrugernes reelle interesser. Det er svært at se dette som andet end et svigt af forbrugerne og et propagandamæssigt misbrug af Forbrugerrådet Tænk som brand.
Salling er efter min mening en særligt problematisk sponsor for Forbrugerrådet Tænk både generelt og specifikt til finansiering af coronaoplysning. Det er generelt problematisk, at Forbrugerrådet Tænk modtager penge fra Danmarks største dagligvarehandel, da det er videnskabeligt dokumenteret, at pengedonationer har en påvirkende kraft.
Marianne Bedsted er formand for bestyrelsen af statsmediet DR, der gik forrest i den massive propaganda for regeringens coronafortælling i 2020. Marianne Bedsted er samtidig Senior Vice President i Salling. Det tyder på, at DR’s ensidige dækning af coronasagen er støttet fra højeste sted af Salling, der via penge kan have påvirket Forbrugerrådet Tænk til også at makke ret i stedet for at varetage forbrugernes interesser som vagthund.
Inden jeg slutter min kritik vil jeg påpege det problematiske i Forbrugerrådet Tænks ensidige propaganda for klimafortællingen, da konsekvensen af den absolut ikke er til gavn for forbrugerne.
Coverfoto: Unsplash.com (Samia Liamani)
Relaterede indlæg:
Discover more from Via Brændgaard
Subscribe to get the latest posts sent to your email.