Lystro er en eklektisk, spirituelt retning udviklet af Peer Brændgaard som følge af omfattende spirituelle studier og dyb meditation.
Lystro er at tro på det åndelige Lys og at være tro i tanke, ord og handling overfor den åndelige essens, som ordet ‘Lys’ peger på. Det gør man bl.a. ved at give slip på begæret og være i lyst-ro.
Den spirituelle praksis i Lystro består i at udvikle, sprede og være i det åndelige Lys.
At være i Lys er en subjektiv tilstand af nærvær, ro, glæde, nydelse, fryd, energi, sitren, liv, vitalitet, styrke, balance og helhed.
Første trin er at tænde Lyset. Det foregår via en kombination af meditation og kram. Kram er her forstået som alle former for kærlig berøring mellem mennesker.
Andet trin er huske at udvikle, sprede og være i Lyset.
At være i Lyset omfatter at hvile i Lyset, hvilket kan foregå alene som meditation og sammen med andre som kram.
Ceremonier med meditation og kram udvikler Lyset, mens det også spredes via ytringer drevet af intentioner om sandhed, retfærdighed, fred, frihed og næstekærlighed. At tilbyde et kram kan også være en konkret måde at sprede Lyset.
Tredje trin er at huske at tænde Lyset igen, når det er gået ud.
Lystro er inspireret af især Jesus Kristus, Zarathustra, Buddha, tantrisk taoisme og shamanisme. Det er også baseret på Peer Brændgaards erfaring med mindful kramning, krammemeditation og krammeklub.
Jesus Kristus lærte os vigtigheden af at søge sandhed, praktisere næstekærlighed og bruge ordet modigt og fredeligt til at oplyse om uretfærdighed, undertrykkelse, magtmisbrug og bedrag – og derved blive korsfæstet i verden og åndeligt frelst.
Zarathustra lærte os, at der er to åndelige magter i verden: Lyset og Mørket. Det er op til hvert enkelt menneske at vælge Lyset og bekæmpe Mørket ved at praktisere gode tanker, gode ord og gode handlinger.
Både Jesus Kristus og Zarathustra lærte os, at spiritualitet og politik er to sider af samme sag. Det er vores spirituelle pligt at være politisk engageret – for Lyset, imod Mørket.
Buddha lærte os betydningen af individuel meditativ praksis og det etiske og livsstilsmæssige fundament, der er nødvendigt for at kunne leve et liv med ret mindfulness og åndelig koncentration og transcendens. Buddha var i øvrigt Jesus Kristus en rebel i sin samtid og kontekst, idet begge var engagerede fortalere for, at alle mennesker er lige, og ingen er særligt udvalgte.
Tantrisk taoisme lærte os, at den bevidste forening af det feminine og det maskuline i kram og sex transformerer seksuel energi til vital, åndelig energi. Dette er i øvrigt den fælles hemmelighed i de fleste okkulte selskaber. Mindful Kramning er således en central praksis i Lystro. Det tantriske perspektiv understreger i øvrigt også, at det spirituelle og politiske er flettet sammen, præcis som Jesus Kristus gjorde opmærksom på via sit eksempel som rollemodel. Krammet er også en måde at praktisere konkret næstekærlighed i forskellige grader af intimitet.
Shamanisme lærte os, at naturen generelt og i særlig potent grad nogle planter kan bruges til at træde ud af hverdagsbevidstheden og ind i en åndelig bevidsthed, tættere på Lyset, når det foregår med den rette intention i den rette kontekst.
Lys som metafor for vores åndelig essens er i centralt flere gamle religioner, bl.a. manikæisme, atenisme og edomisme.