Det er mit indtryk, at TV2 her på det sidste har øget den massive og ensidige propaganda for den herskende coronapolitik. Jeg bliver i hvert fald meget chokeret, når jeg går ind og besøger TV2’s hjemmeside. Det har givet mig lyst til at grave lidt i TV2’s mulige bevæggrunde for dette.
TV2 oplyser selv, at deres forretning og mission er at “drive public service-virksomhed på kommercielt grundlag og tjene penge for at producere dansk kvalitetsindhold“.
Det handler altså primært om at tjene penge. Fair nok. Relevante spørgsmål til TV2’s ledelse kunne derfor være:
- Hvor mange penge har I tjent på at lave coronapropaganda?
- Hvem betaler jer for at lave coronapropaganda?
- Hvordan foregår afregningen helt konkret?
Problemet med både TV2 og især DR er selve forskellen mellem befolkningens opfattelse af disse mediers troværdighed og mediernes reelle dedikation til at søge og oplyse folket om sandheden om verden. DR og TV2’s incitamenter til at lave reel, sandhedssøgende journalistik kan ligge på et meget lille sted. Det er dog vigtigt for dem, at de bliver opfattet som troværdige, hvilket de så gør tilstræber ved at fokusere på troværdig fremtoning på skærmen som camouflage for fraværet af sandhedssøgende, objektiv journalistik i metoden og indholdet i produktionerne.
De øverste ansvarlige hos TV2 er administrerende direktør Anne Engdal Stig Christensen og bestyrelsesformand Jimmy Maymann. TV2’s direktion fik i øvrigt ny bemanding lige inden coronaens indtog. Anne Engdal Stig Christensen blev administrerende direktør i august 2019, Flemming Rasmussen blev viceadministrerende direktør måneden efter i september 2019, Lotte Køhler Lindegaard blev programdirektør i september 2019 (og indholdsdirektør fra januar 2021), mens Carsten Topholt har været finansdirektør siden december 2019.
TV2’s overskud steg fra 313 mio kr. i 2019 til 406 mio kr. i 2020. Det er en markant stigning på 30 %. Selve omsætningen steg med 7,5 %. Det viser deres årsrapport. Det tyder på, at coronaen er en god forretning for den kommercielle medievirksomhed.
Hvis du tror, at public service handler om sandhedssøgende journalistik, så kan du godt tro om. TV2’s public service-redegørelse for 2020 omfatter bl.a. X Factor, Vild med dans, Tour de France, Le Mans og Badehotellet. TV2 modtager ca. 500 mio. kr. om året fra staten i støtte alene til produktion af regional-TV, der pr. definition er public service, uanset typen af indhold, så længe det er regionalt. Det betyder f.eks., at regional coronapropaganda pr. definition af public service, fordi det har et lokalt og ikke nationalt fokus. Samtidig bliver landsdækkende TV public service, hvis det kan samle folk, hvilket i sig selv fjerner de sidste incitamenter til at lave undersøgende, debatterende journalistik om den komplekse virkelighed.
Det er min konklusion, at der intet er i TV2’s økonomiske incitamentstruktur, der motiverer dem til at lave journalistik i stedet for propaganda om corona. Så længe medielovgivningen om public service og de tilhørende budgetter på finansloven er sådan, så skal vi ikke forvente forbedringer på det område.
Discover more from Via Brændgaard
Subscribe to get the latest posts sent to your email.