Mørk propaganda

Mørk propaganda findes stadigvæk, men i nye og mere skjulte former. Løsningen er oplysning.

Propaganda kan overordnet set defineres som organiseret, overtalende kommunikation. Det behøver der rent etisk ikke være noget galt med. Lys propaganda er, når den organiserede, overtalende kommunikation foregår frivilligt (dvs. modtageren ved at han bliver udsat for organiseret overtalelse) og uden bedrag i budskabernes essens. Eksempler på lys propaganda: Reklamer, pressemeddelelser, sponsorerede blogindlæg, politikere, talspersoner, advokater, repræsentanter og rygestopkampagner.

Mørk propaganda er, når den organiserede, overtalende kommunikation foregår ufrivilligt (dvs. modtageren ved ikke at han bliver udsat for organiseret overtalelse) og med bedrag i budskabernes essens. Mørk propaganda er ligesom lys propaganda motiveret af økonomiske interesser hos afsenderne, men der kan også være tale om bestikkelse, afpresning og trusler, ligesom disse kriminelle metoder benyttes til at konstruere selve bedraget, der er basis for budskaberne i den mørke propaganda.

Mørk propaganda findes i dag særligt udbredt indenfor journalistik, der udgiver sig for at formidle det bedste bud på sandheden, men som reelt arbejder for en agenda og fortælling, der er besluttet på forhånd og sædvanligvis drevet af penge. Det er ikke kun medier i hovedstrømmen, der udfører mørk propaganda. Medier i modstrømmen gør det samme, hvilket kan føre til konspirationsteorier, der fremstår som meget mere veldokumenterede, end de reelt er.

Mørk propaganda er også udbredt indenfor forskning, der udgiver sig for at søge sandheden, men som ligeledes reelt arbejder for en agenda og opfattelse, der er besluttet på forhånd og sædvanligvis drevet af penge. Der er også mørk propaganda indenfor efterforskning og efterretningstjenester, der udgiver sig for at søge sandheden om kriminalitet og krig, men som reelt tjener en opfattelse, der er bestemt på forhånd ud fra helt andre kriterier end sandhed.

Vi ser i dag også mørk propaganda udført af meningsagenter, der i den virkelige verden eller online udgiver sig for at være private borgere, selvom de reelt arbejder for en særlig interesse. Algoritmer på sociale medier har i stigende grad betydning for, hvilken information brugerne bliver præsenteret for, ligesom AI er fremtidens mørke propaganda forklædt som intelligens.

Meget af den mørke propaganda er forklædt i de fortællinger og den lovgivning, som vi tager for givet. Det er de grundlæggende overbevisninger, vi som samfund har om, hvad der er sandt og falsk, og hvad der er godt og ondt – og som skaber ensretning og masseformation.

Mørk propaganda tilstræber etisk udskiftning, så løgn fremstår som sandhed, ondskab fremstår som godhed, sygdom fremstår som sundhed, gift fremstår som medicin, fængsel fremstår som frihed, krig fremstår som fred, søvn fremstår som vågenhed, dumhed fremstår som klogskab, frihedskamp fremstår som terrorisme, krænker fremstår som offer, lydighed fremstår som fornuft, ligegyldighed fremstår som vigtig, trussel fremstår som latterlig, økonomi fremstår som natur, natur fremstår som økonomi, robotter fremstår som mennesker, død fremstår som liv, had fremstår som kærlighed, årsag fremstår som kur, kulde fremstår som varme, autoritetstro fremstår som evidens, diktatur fremstår som demokrati, osv. osv.

Løsningen på den mørke propaganda er simpelthen at oplyse om den. Eller i hvert fald om muligheden for, at den findes også i dag i vores ellers så civiliserede og velorganiserede samfund. Når modtagerne bliver oplyst om den mørke propaganda, så mister den sin kraft. Den mørke propaganda bliver til lys propaganda, hvorved det bliver muligt for modtagerne at skelne og aktivere sin egen kritiske tænkning og selvstændige beslutningsevne i stedet for blindt at følge flokken på vejen ud over klippekanten.

Brændgaards Basale Budskaber