Det er min vurdering, at AI om kort tid kan erstatte op til 80 % af journalisterne i hovedstrømspressen.
Insidere fra medie- og PR-branchen oplyser, at omkring 80 % af nyhederne i hovedstrømspressen i Danmark i dag stammer fra udefrakommende pressemeddelelser og lignende. De fleste af disse historier bliver ikke bragt med de eksterne pressemeddelelsers forfattere som kilder, men derimod som om at det er det “frie” medie selv, der har produceret indholdet ved hjælp af journalistisk arbejde. Denne illusoriske opfattelse fastholdes ved, at medierne har mange uddannede journalister ansat.
Insidere fra den danske nyhedsmediebranche oplyser, at politikken fra mediecheferne er, at hvis mediets egen journalist har lavet blot minimale ændringer i en udefrakommende pressemeddelelse, så kan mediehusets egen journalist lægge navn til som afsender uden at oplyse den bagvedliggende kilde. Denne praksis kender forfatterne af pressemeddelelser alt til, så de sørger selvfølgelig for at udforme pressemeddelelserne på en sådan måde, at man med simpel copy/paste på et øjeblik kan skabe, hvad der til forveksling ligner et journalistisk produkt. Selvom det reelt er et propagandaprodukt fra en virksomhed, myndighed, organisation eller såkaldt nyhedsbureau. Jeg har tidligere beskrevet og afsløret, hvordan de såkaldte nyhedsbureauer opererer som propagandavirksomheder med en alt for høj troværdighed.
Katherine Diez på steroider
Der er tale om en form for plagiat, hvor den plagierede part selv ønsker at blive plagieret, da det øger budskabets troværdighed, når det bliver formidlet af et anerkendt medie fremfor af en part med tydelig interesse i sagen. Omfanget er gigantisk, og det får Katherine Diez’ bedrag til at ligne det rene ingenting i sammenligning.
Hovedstrømspressens chefer, redaktører og journalister vil formentlig undskylde deres praksis med et stort arbejdspres, konstante deadlines og krav om at levere, så der ikke er tid til at lave journalistik med den research, kildekritik og søgen efter uenige synspunkter, som det kræver, hvis man vil være tro mod journalistikken som fag. Konsekvensen er, at ‘journalistik’ er blevet til ‘kommunikation’, og mange nyuddannede journalister får formentlig et chok, når de kommer ud på arbejdsmarkedet.
Den avancerede udvikling af AI (Artificial Intelligence = Kunstig Intelligens) gør, at den teknologi om kort tid formentlig vil kunne udføre op til 80 % af det arbejde, som menneske-journalister nu udfører i hovedstrømspressen. Det vil AI tilmed kunne gøre meget hurtigere og til en meget lavere løn. I en tid hvor medierne også er presset i form af faldende indtægter fra abonnements- og annoncesalg, så kan mediecheferne føle sig nødsaget til at gennemføre denne omstilling til AI-journalister, simpelthen for at kunne overleve økonomisk.
Der vil dog fortsat og i stigende grad være behov for menneskelige hjerner og tastaturfingre i de virksomheder, der producerer pressemeddelelser og andet indhold til AI-journalisterne i “den frie presse”. Det kræver, at man besidder evnen at få overtalende kommunikation til at fremstå som neutral, sandhedssøgende, objektiv journalistik. Det kræver en grad af originalitet og kreativitet, som AI ikke besidder. I fremtidens AI-styrede samfund så vil der jo under alle omstændigheder skulle være nogle mennesker, der fodrer AI-robotterne.
Jeg vil derfor opfordre unge studerende til at søge væk fra uddannelse i journalistik, da det bliver uddannelse til arbejdsløshed og i stedet søge over på uddannelse i kommunikation, selvom dette er en trist udvikling.
Coverfoto: Unsplash.com (julien Tromeur)
Relateret indhold:
Discover more from Via Brændgaard
Subscribe to get the latest posts sent to your email.