Mindfulness er en effektiv mental teknik, der kan misbruges af ikke kun mordere, men også af tåbelige arbejdspladser til stressreduktion.
Buddha gjorde det klart for os. Der er to former for mindfulness. Rigtig mindfulness og forkert mindfulness.
Mindful mord er et ekstremt eksempel på forkert mindfulness, da det er drevet af intentionen om at slå ihjel.
Mordere kan alligevel få gavn af at praktisere mindfulness, da det f.eks. hjælper dem til at identificere de tanker, følelser og kropsfornemmelser, der forhindrer dem i at være dygtige mordere, og i stedet erstatte dem med bevidste tanker, der styrker deres morderiske intention.
Mindfulness kan også styrke morderes koncentrationsevne, så de f.eks. bliver bedre til at sigte og ramme plet med deres våben.
At mindfulness-praksis også gavner mordere til at blive bedre mordere betyder ikke, at der er tale om rigtig mindfulness. Det er forkert mindfulness, da det er etisk forkert at slå ihjel. Det er misbrug af mindfulness.
Stressreduktion som forkert mindfulness
På samme måde kan en hel organisation misbruge mindfulness til at styrke individers evne til at håndtere stress som følge af dårlig ledelse, meningsløse arbejdsopgaver eller en decideret skadelig intention bag hele organisationens virke. Det er meget udbredt i erhvervslivet, at mindfulness misbruges som et redskab til at individualisere systemiske og organisatoriske problemer.
Rigtig mindfulness er altid og dybest set drevet af universel, ubetinget godhed. Lige så snart mindfulness bliver brugt som et instrument til at fremme et materialistisk, økonomisk eller præstationsmæssigt formål, så er der stor risiko for, at den hellige praksis skifter fra at være til gavn til at blive til skade for den praktiserendes karma. Det betyder dårligere odds for en god genfødsel.
Det handler om godhed
Universel, ubetinget godhed betyder, at du ønsker det bedste for dig selv og for andre, både for folk du kender og folk du ikke kender, ja for alle levende væsner i hele universitet. Det gør du uden at forvente at få noget igen fra dem, du ønsker det bedste for. Det er ikke en handel. Det er ikke en investering. Den ægte intention af kærlig-venlighed ved, at det bedste er den iboende, slumrende ånds vækkelse, udvikling, transformation og transcendens til Himlen og Nirvana.
Du ønsker det samme for andre, som du ønsker for dig selv, fordi du ved, at I dybest set er to dele af den samme ånd. Hvis du bekriger andre, så bekriger du også dig selv. Den indsigt fører til en tilstand af naturlig fred både i det indre, i forhold til andre mennesker og i det store samfund. Det kræver blot, at alle udvikler, husker og lever efter intentionen af universel, ubetinget, kærlig-venlig godhed. Befriet fra begær efter ting og sager og sanselige lyster.
Du ved, at du er på rette vej til den rette intention, når du også med et ærligt hjerte kan ønske det bedste for mennesker, du er uenig med, vred på eller svigtet, tæsket og ødelagt af. Det er ikke let, men det var heller ikke let at lære at køre på cykel. Øvelse gør mester, også når det kommer til åndelig etik.
Relateret:
