Stigende forekomst af kræft skyldes næppe kun voksende og aldrende befolkning samt usund levevis. Den tabubelagte årsag spiller formentlig også ind.
Sundhedsdatastyrelsen har i dag meddelt, at de i 2025 registrerede det højeste antal kræfttilfælde nogensinde i Danmark. [1]
Det fund skal ses i lyset af et studie fra Sydkorea [2], der viste, at covid-19-vaccinerede har statistisk signifikant højere risiko for disse tre forskellige kræftformer:
- Mavekræft
- Bugspytkirtelkræft
- Leukæmi (blodkræft)
De sydkoreanske studie skal videre fortolkes i lyset af de plausible mekanismer bag, at covid-19-vaccinerne øger risikoen for kræft. [3]
Referencer:
- Sundhedsdatastyrelsen: Højeste antal kræfttilfælde nogensinde. 24.06.2026. LINK
- Kim HJ, Kim MH, Choi MG, Chun EM. 1-year risks of cancers associated with COVID-19 vaccination: a large population-based cohort study in South Korea. Biomark Res. 2025 Sep 26;13(1):114. doi: 10.1186/s40364-025-00831-w. PMID: 41013858; PMCID: PMC12465339. LINK
- Kuperwasser C, El-Deiry WS. COVID vaccination and post-infection cancer signals: Evaluating patterns and potential biological mechanisms. Oncotarget. 2026 Jan 3;17:1-29. doi: 10.18632/oncotarget.28824. PMID: 41498242; PMCID: PMC12893478. LINK
Relateret:
Discover more from Via Brændgaard
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
