En samling af essentielle artikler om propaganda til dig, der søger en saglig, kritisk og aktuel forståelse af organiseret, overtalende kommunikation.
Alle artikler er skrevet af Peer Brændgaard, og flere er også indtalt
Propaganda kan i følge professor Piers Robinson defineres som ‘organiseret, overtalende kommunikation’.
Propaganda findes i forskellige former.
Denne samling fokuserer især på propaganda, der omfatter bedrag, og hvor modtagerne af kommunikationen er ufrivillige, dvs. modtagerne ved ikke selv, at de bliver udsat for overtalende kommunikation.
Dette fokus skyldes en etisk opfattelse, at det er denne form for propaganda, der er skadelig for både individer og samfund. Det er samtidig den form for propaganda, som færrest kender til, især i Danmark hvor naivitet og godtroenhed nærmest er en del af folkeånden, hvilket gør os særligt sårbare som nation og folk.
Du skal være logget ind og have købt abonnement eller permanent adgang for at tilgå artiklerne og de tilhørende kommentar-sektionerne.
Artiklerne tilgås online via denne side. Adgang inkl. fremtidige opdateringer og tilføjelser til samlingen.
Artiklerne er skrevet og tidligere udgivet på Via Brændgaard i perioden 18.04.2018 til 31.08.2024. Samlingen er udgiver 23.10.2024.
Propagandatricks
Denne sektion består af artikler med råd og vejledning til at udføre propaganda. Artiklerne er skrevet med en sarkastisk intention med henblik på at afsløre og beskrive taktikker og metoder i moderne propaganda.
Analyser af propaganda
Artiklerne i denne sektion indeholder analyser af konkrete eksempler på propaganda samt generelle tendenser med fokus på både sprog, videnskab og økonomi. Mange af analyserne er relateret til corona, der i vid udstrækning var en pandemi af propaganda.
Propaganda i historisk og kulturelt perspektiv
Disse artikler perspektiverer propaganda, især i forhold til historiske og kulturelle forhold.