Kategorier
Forside (offentlig) FP (forside) Frihedspressen Indlæg Offentlig (ny) Oplysningsparti P & P (gratis) Politik og Propaganda

Fire former for propaganda: Corona og Rusland i den værste kategori

Propaganda findes i forskellige former, også nu i det senmoderne samfund. De forskellige former kan kategoriseres efter propagandaens forskellige karakteristika.

Propaganda kan overordnet defineres som ‘organiseret, overtalende kommunikation’.

To af de væsentlige dimensioner til at skelne mellem forskellige former for propaganda er:

  • Frivillig/Ufrivillig: Er modtageren af informationen klar over, at hun eller han bliver udsat for organiseret, overtalende kommunikation? Hvis JA, tilhører propagandaen kategorien ‘Frivillig’. Hvis NEJ, tilhører propagandaen kategorien ‘Ufrivillig’. Denne dimension er forholdsvis let at afdække ud fra medie- og indholdstype.
  • Ikke-bedrag/bedrag: Er kommunikationen baseret på bedrag? Hvis JA, tilhører propagandaen kategorien ‘Bedrag’. Hvis NEJ, tilhører propagandaen kategorien ‘Ikke-bedrag’. Denne dimension er mere vanskelig at afdække, da det kræver dybdegående kendskab til den pågældende sag. Bedrag-kategorien kan yderligere underinddeles i frivillig og ufrivillig bedrag. Ufrivillig bedrag kan yderligere underinddeles i forskellige former for kriminalitet, herunder bl.a. bestikkelse og trusler.

Ud fra et effektivitetsperspektiv er ufrivillig propaganda mere effektiv end frivillig propaganda, da den kritiske tænkning hos modtagerne er deaktiveret, når man ikke ved, at man reelt bliver udsat for organiseret, overtalende kommunikation.

Ud fra et etisk perspektiv er propaganda baseret på bedrag mere problematisk end den propaganda, der ikke er baseret på bedrag. Den allermest problematiske kategori er ufrivillig propaganda baseret på bedrag. Det er ofte nødvendigt med en statsmagt og/eller en anden magtfuld økonomisk og politisk aktør for at gennemføre den propaganda i den værste kategori med succes. De to mest markante eksempler i nyere tid er Corona og Ukraine. I forlængelse af Ukraine har vi den igangværende krigspropaganda om Rusland. Tidligere, veldokumenterede eksempler er 9/11 og Irak-invasionen i 2003.

Eksempler på propaganda

FrivilligUfrivillig
Ikke-bedragRygestopkampagne Journalistisk artikel om de gavnlige virkninger af rygestop (som følge af PR-kampagne)
BedragCovid-19-vaccinekampagneHovedstrømspressens coronadækning (som følge af pres fra myndighederne)

Lystro Oplysningsparti arbejder for at få etableret et dansk Center for Propagandastudier. Støt sagen med en donation: MobilePay valgfrit beløb til 33 55 44.

Relateret: